Am permis de conducere de 12 ani și, chiar dacă nu am condus în fiecare zi, tot am reușit să parcurg niște mii bune de kilometri. Și mai pot spune că sunt un șofer calm și cât se poate de prudent, nu am avut incidente de vreun fel în trafic și sper să nu ajung acolo. Am auzit tot felul de povești cu șoferi care se consideră foarte buni, care se bat cu pumnul în piept pentru aptitudinile lor de conducători, însă mi se pare că nu este domeniul în care trebuie să ne lăudăm. În urmă cu 10 ani, un apropiat de-al tatălui meu, șofer profesionist, cu peste 40 de ani la activ de șofat pus în situația evitării unui tit care venea din față, pe contrasent, s-a panicat și a apăsat pedala de frână pe gheață în loc să apeleze la frâna de motor sau ce s-ar mai fi putut face. Și-a pierdut viața și el și ceilalți doi pasageri aflați în mașină, pasageri care nu aveau centura de siguranță pusă în acel moment.

18194072_10212915339387326_3190162810841431486_nDe atunci am analizat mai mult situația de pe drumurile publice, am fost și mai atentă la comportamentul șoferilor, asta și pentru că am condus și mai mult în perioada următoare. Cu toții vrem să ajungem la destinația finală, însă unii uită piciorul apăsat pe pedala de accelerație, uită că nu sunt singuri în trafic, uită că acasă îi așteaptă o familie, prieteni. Mulți dintre șoferi fac greșeli în trafic și plecând de la premisa că nu li se poate întâmpla lor, că sunt născuți sub o stea norocoasă. Poate că da, mi-aș dori să fie așa, dar am văzut prea multe persoane dragi victime ale imprudenței, au refuzat să poarte centura de siguranță, au răspuns la telefon în timpul condusului, au intrat în conversații aprinse cu ceilalți pasageri  din mașină și tot așa.

Nu am scris lucruri noi, însă e bine să ni le amintim, să conștientizăm cât de importante sunt regulile de circulație, dar mai ales cât de vitală este respectarea lor. Ne-am propus să ajungem într-un loc, cu prudență o putem face, cu atenție putem evita pericolele viitoare. Nu sunt un expert în aceste lucruri, sunt un învățăcel care își dorește să nu mai vadă atâtea accidente, atâția oameni nenorociți pe viață, căci nu este de ajuns să scapi cu viață dintr-un accident, dacă ai o mână paralizată, dacă nu mai poți merge.

În urmă cu ceva ani, un șofer de cisternă cu încărcătură deosebit de periculoasă a adormit la volan și a ajuns în fața porții casei părinților mei. Noi am fost sub o stea norocoasă. Dacă cisterna mai înainta DOI CENTIMETRI și se atingea de stâlpul de beton al gardului, pe o rază de 500 de metri s-ar fi produs o explozie datorită încărcăturii din cisternă. Încărcătura a ajuns în pământ, s-a scurs (white spirt, baza vopselurilor), nu s-a produs nicio explozie, dar șoferul care a refuzat să accepte că este obosit și care s-a grăbit să ajungă la destinație, nu-și mai poate folosi picioarele. Mai am multe exemple, cu siguranță toată lumea din jurul meu mai știe cazuri de acest fel. Să învățăm din greșelile altora, să ținem la viața noastră pentru că în prezent cifrele nu ne arată că am fi într-o situație prea bună. În fiecare zi, pe șoselele din România mor 5.3 persoane. Este o cifră nu prea îmbucurătoare, chiar una înspăimântătoare, și putem să o schimbăm, doar dacă învățăm să conducem defensiv, doar dacă avem grijă să evităm răul ce se poate produce.

Am luat parte de curând la un curs de conducere defensivă la Academia Titi Aur și am plecat destul de marcată de acolo. După parcurgerea unei părți teoretice, nimic greu până în acel moment, text și cifre, cod rutier și sfaturi pentru momente din trafic sau legate de mașina pe care o conducem. A urmat partea practică, aici a venit partea care m-a șocat cel mai tare. Am văzut în filme răsturnări, am surprins imagini ale accidentelor deja produse pe drumurile publice, însă acum am fost cumva parte a acestor evenimente, dar slavă cerului, doar în cadrul unor simulări. Am executat o ciocnire frontală cu un obiect fix (poate fi un copac, un stâlp etc) la o viteză a mașinii de DOAR 13 km la oră, la volan fiind, cu centura pusă, în poziția indicată de expert. Și a fost destul de nasol sentimentul, am simțit cum mi se mișcă fiecare mușchi. :( Am învățat că salvarea poate veni dacă suntem încordați, cu cât suntem mai încordați în momentul impactului, cu atât reușim să fim mai bine (cât de bine putem fi când noi pe șosele nu circulăm cu 13 km/h, așadar fiind vorba de un impact și mai mare). Așa se explică de ce multe victime sunt atât de avariate în timp ce dorm, să nu mai zic de faptul că nu au centura de siguranță pusă (fac referire la pasagerii care stau în spate, de obicei, fără centură).

https://www.youtube.com/watch?v=lCP_PElxYw0

Am executat și o răsturnare la 90 de grade și una la 360 de grade și, chiar dacă știam că nu mi se va întâmpla nimic, că mi se va oferi asistență la ieșirea din mașină, tot am reușit să mă panichez pentru că este destul de ciudat sentimentul să fii cu capul în jos, după un impact, și să devii foarte repede lucid pentru a urma pașii de ieșit din mașină, cum să detensionezi și să deschizi centura pentru a nu cădea în cap etc. Am văzut cum e cu derapajele, care este diferența între o mașină care are ABS și una care nu are. Și diferența este majora, manevra ta de virare stânga sau dreapta la o mașină fără ABS este practic imposibilă după ce ai apăsat pedala de frână.

Cu siguranță nu știu să explic asemeni unui profesionist în domeniu importanța acestui curs, însă știu că mie mi-a schimbat felul de a mă vedea la volan, în trafic, dar și felul în care îi văd pe ceilalți participanți eu fiind un simplu pieton. Cum aș recomanda parcurgerea periodică a Codului rutier, eu recomand și acest curs.

Un lucru foarte util la Academia Titi Aur, pe lângă toate minunățiile pe care le puteți descoperi la fața locului, de la mașini până la piste etc., mai este campania care se derulează în prezent, și anume, Viața e a ta!  .

”Prin Campania sociala “ViATA e a ta”, lansata la nivel national, ne propunem sa salvam vietile tinerilor soferi si nu numai. Pornind de la faptul ca, in randul posesorilor de permis de conducere, cu varsta intre 18 si 24 ani, accidentele rutiere reprezinta CAUZA DE DECES NR.1, vrem ca, alaturi de partenerii nostri: Directia Rutiera din IGPR si Autoritatea Rutiera Romana, sa tragem semnale de alarma asupra motivelor din cauza carora au loc accidentele rutiere (folosirea telefonului mobil la volan, viteza, alcoolul, agresivitatea in trafic, oboseala la volan etc). De asemenea, pentru ca generatiile viitoare de soferi sa fie mult mai bine pregatite, ne-am propus sa specializam GRATUIT aprox. 1.000 de instructori auto din toata tara (atat la Academia Titi Aur, cat si intr-o serie de orase din tara, cu Unitatea Mobila pe care o detinem, in cadrul CARAVANEI Titi Aur), cu ajutorul sponsorilor.”

Dacă putem să ne salvăm viețile, dacă putem să preîntâmpinăm pericolele care ne apar în viața noastră de șoferi, eu cred că nu trebuie să ezităm să o facem. Viața noastră este sfântă și nu o putem cumpăra după ce mașina noastră mult dorită ajunge un simplu morman de fiare.

Mai jos voi lăsa un video dintr-o serie , a celor de la TAC – Transport Accident Comission, pe care o tot urmăresc și care mă întristează, chiar înspăimântă, dar care trebuie să ne facă să conștientizăm de cât de important este să conducem defensiv, cu atenție, prudenți.

https://www.youtube.com/watch?v=4kk8e_mLdVQ

 

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *